Usah Mencintai Masa Lalu : Merosak Hatimu





" Kerana aku tidak suka akan KEBOHONGAN, " jawab si keldai.

Itulah riwayat sebuah silam. Bilamana seekor keldai ditanya mengapa tidak engkau merenung kisahmu yang lalu? Dan terkadang keldai itu, haiwan ciptaannya Allah tidaklah layak andai setiap hamba mendambakan definisi bodoh kepadanya.

Kerna sungguh, dan percayalah bahawa Allah tidakkan suka, tidak pernah gembira akan sesiapa yang menyibukkan dirinya seringkali mengingati masa-masa lalu. Menghadirkan sedetik lalu bersedih dan terus bersedih.

Saat cinta itu bertasbih, telah Allah tanbihkan untuk tidak memulakan kesedihan tanpa sebarang usul yang harus, usul yang layak. Ikatkan sahaja masa lalu di dalam penjara dan terikkannya bersama tali yang kuat dan tebal. Nescaya dalammu tiadakan lemah akibat terlalu mencintai sesuatu yang telah berakhir.

Masa lalu yang bernama kesedihan, hanyalah mimpi buruk yang bakal berulang. Sedang Allah itu berada di mana-manapun engkau menoleh dan berpaling. Senyumlah dan tukarganti hatimu. Hampiri Allah yang berada lebih dekat dari jarak telingamu, dan alunkan keazamanmu untuk bagkit dari masa lalu yang hiba.

Hatimu milik saat ini. Usah dirimu renungkan saat lalu yang menyedihkan, kerna kamu tidakkan mampu bergerak bagai pejuang syahid yang lumpuh, mayatnya ditanam tanpa mampu dicam sanak saudara. Sungguh, hari demi hari itu diciptakan Allah untuk seorang yang bernama hamba. Maka, berusahalah dan berjuanglah. Demi memperoleh syurga dan keredhaan Tuhanmu yang Maha Agung.

Andai mampu dirimu terdetik saat ini, ayuhlah melihat luar tingkapmu. Bahawa Allah telah ciptakan malam itu sunyi. Dan Dia biarkannya jadi kelam, untuk menelan pergi kisah-kisahmu yang silam. Esok masih ada, namun saat inilah mulanya!!

" Terimalah semua yang telah Allah berikan kepadamu dan jadilah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur. " (Al-A'raaf, 144)

Comments

Popular Posts